Wednesday, January 28, 2009

Cawan Mocha

bukan entri kontra cawan pink, milik cik nuhaa
bukan juga entri minum pagi dengan secawan mocha

ini cerita cawan mocha aku yang hilang
bukan hilang tapi orang pinjam tak pulang

cawan tu aku letak kat pantri
sape2 nak pinjam, tadde masalah.. aku bagi

cawan tu hilang hari rabu minggu lepas lagi
esoknya aku jumpa cawan tu kat sinki

dalam cawan tu ade air warna keruh
ada kesan gincu, sah la belum berbasuh

mula-mula aku tak kesah
mungkin tukang pinjam tak sempat basuh, esok sajalah

hari ini, aku cari lagi cawan itu
di pantri, di sinki, masih begitu

wah.. guna tau, basuh tak reti
len kali jangan harap aku bagi pinjam lagi

hello, masuk hari ni dah seminggu tau!
tak sempat basuh?? banyak alasan kau!!!

aku ingat nak sound sket kat YM
kang korang plak cakap "wah si Am tu kedekut bukan main!!"

sudahnya.. cawan tu aku yang basuh sendiri
huh.. bengang aku tak hilang lagi ni!!

sape yang guna cawan aku tak reti basuh tu??
mintak maap ngan aku cepat sblum aku naik hantu!!

abes cite cawan mocha aku!
wassalamu

cawan mocha dengan 2 set tanduk setan (courtesy of kak put)

...and there's more...

Sunday, January 11, 2009

Antara ... dengan ......

Antara luka dengan melukakan
Antara duka dengan mendukakan
Antara kecewa dengan mengecewakan
Antara hampa dengan menghampakan

Antara cita dengan mencitakan
Antara pesona dengan mempesonakan
Antara ceria dengan menceriakan
Antara bahagia dengan membahagiakan

Apakah ada beda?


















Ya, perkataan awal itu adalah kasar dasar yang juga kata nama am (nouns), merujuk pada perasaan, sementara yang kemudian itu adalah kata dasar dengan imbuhan awalan me... dan akhiran ...kan, membentuk kata kerja(verbs).

Sekian, kelas bahasa untuk hari ini.

nota kaki : Penulis sebenarnya cuba berkarya, tetapi tiba-tiba dia blackout, maka ini sahajalah hasilnya. Semoga beroleh manafaat.
...and there's more...

Tuesday, January 6, 2009

Kak Put

Hari ini hari jadi kak put.

Dia sengaja ambil cuti hari ini.
Mungkin mahu pergi sambut hari jadi.
Atau sengaja takut saya kenakan dia lagi.
Seperti tahun lalu, pada tarikh ini.

Saya hantar sekeping kad kecil.
Kad harijadi yang sangat comel.
Mula-mula mahu scan dalam emel.
Tak jadilah, mungkin boleh kenakan dia sambil-sambil.

Saya letak kad itu atas meja dia.
Konon-kononnya dari peminat rahsia.
Saya buat tak tahu bila dia tanya.
Kesian tengok dia, akhirnya saya mengaku saja.

Kak Put duduk sebelah kubikel saya.
Orangnya comel berkaca mata.
Suka layan cite jepun & korea.
Tak tahu la yang best tu tang mana.

Bab programming dia memang pakar.
Silap-silap, orang kat kampeni Bill Gates pun tercabar.
Dalam tipon sound orang siket punya lancar.
Tapi kat belakang, tangan dah menggeletar.

Kak Put juga suka tolong orang.
Masa saya pindah rumah, dia yang tolong angkat barang.
Waktu kerja dia memang series semedang.
Sebab itu dia dapat anugerah pekerja cemerlang.

Sekian kak put empunya cerita.
Panjang lagi kalau nak dikarang sebenarnya.
Motif entri nih nak ucap selamat hari jadi sahaja.
Kalau nak berkenalan dengan dia, pm lah dia.

Itupun kalau dia nak layan lah.
Kalau tidak, minta maaf sahajalah.
Eh, tadi kata nak berhenti dah!
Ok lah.. sudah.. sudah!!


...and there's more...

Saturday, January 3, 2009

"Aku Tak Paham"

aku tak paham
time-in ko sume area jam 7
tapi tanampak muka sampai kol 10
asal aku lalu je buat keja cam bersungguh
keja tak siap mula la berpeluh

aku tak paham
bila tanya sibuk semedang
tapi keja sume sub kat orang
user kompelen kang baru tercengang
ha.. amek ko... terkangkang-kangkang

aku tak paham
taim orang cuti ko datang kerja
tapi pelik, siapnya tak juga
kalo tanya tak siap pasal apa
huh alasan tak tahan... panjang berjela

aku tak paham
hari-hari macam bizi
agak2 ade problem pandai plak ko lari
bikin sakit jiwa sakit hati
apsal la ade orang cam ko kat dunia ni!???
...and there's more...