Wednesday, April 11, 2012

Satu hari yang pokai

Adik bongsuku, Dik Mas semasa kecil, punya sifat inkuiri yang sangat tinggi hinggalah aku memberinya gelaran Inspektor Gadjet.. owh juga Penyiasat Remaja ( without her knowing of course.. haha.. harap2 dia tak baca entri ni). Walaupun ini adalah refleksi jati diri yang tinggi, kadang kala boleh buat orang naik darah juga.

Dik Mas paling suka menyelongkar beg sekolahku bila pulang dari asrama. Kebiasaannya dia berjaya mendapatkan coklat, gula-gula atau jajan yang aku sorokkan dalam beg, bimbang dimarah mama.

Nisa aku kira mewarisi sifat ini dari MakSu nya. Sekarang dia gemar menyelongkar dompetku, mengeluarkan segala macam kertas yang ada. Sekonyong dia menjumpai syiling, langsung dia menarik tangan ku.

 "Mi, amek tu!" menunjukkan ke arah tabung robotnya yang terletak di atas televisyen di ruang tamu.

Langsung syiling itu dimasukkan dalam tabungnya.

Satu hari dia berhasil mengosongkan dompetku untuk kali kesekiannya dan aku betul-betul terlupa sehinggalah, Murni teman sepejabat mengajakku keluar minum pagi. Waktu itu baru aku sedar aku tidak punya duit barang seringgit pun. Owh anak! huhu

 Lewat pagi itu, Ujang melalui YM bertanya pada aku apakah aku punya sedikit wang di akaun Maybank untuk dipindahkan secara atas talian ke akaunnya. 

"Alhamdulillah, k.am lah penyelamat saya. Saya malas nak pegi bank nih!" katanya sambil menghulurkan beberapa keping wang RM sebagai tukaran pindahan itu. 

Allah.. Allah... 

Dan manakah nikmat tuhan yang mahu kamu dustakan...
...and there's more...

Friday, April 6, 2012

"Anak ke adik?"

Ita selesai mengemaskini rekod pelajar baru mendaftar hari itu. Tetikus diarahkan ke ikon 'Save', diklik, kemudian mencari ikon pintu keluar.

"Are you sure to quit?"

Sistem memaparkan kekotak pengesahan. Ita memilih 'Yes'.

Matanya mengerling jam dinding di ruang hadapan.

"Masya Allah, dah nak maghrib.. macam mana boleh tak perasan ni!"

Ita menoleh sekeliling. Lengang. Dia keseorangan. Teman-teman sepejabat sudah pun pulang ke rumah. Kesibukannya membuatkan dia tidak menyedarinya. Dan itu sudah mejadi lumrah di musim pendaftaran pelajar baru.

Ita segera memberi arahan 'Shut down' kepada komputer. Selesai mengemas ruang kerjanya, Ita bergerak ke pintu keluar, mengunci pintu utama sebelum turun menuju kereta. Sudah menjadi rutin orang yang terakhir keluar pejabat, perlu mengunci pintu dan menyerahkan kunci di pondok pengawal.

******

Samsul membaca akhbar yang ada di hadapannya.

"Malaysia capai sasaran 41 emas".

"Hoh, paper zaman bila nih!", omel Samsul seorang diri.

Namun, akhbar itu terus ditatapnya bagi menghilangkan bosan. Jam di tangannya dilihat sekilas.

"Eh, baru 7.15, gelap macam dah maghrib!"

Petang gelap itu Samsul bertugas di Pintu Utara. Menunggu staff berkerja lebih masa menghantar atau mengambil kunci.

******

Ita tiba di pondok pengawal Pintu Utara dengan Kancilnya.

"Owh, En Samsul bertugas hari ini", kata Ita dalam hati, kebetulan Samsul itu memang dikenalinya kerana pernah berkursus bersama.

Menggenggam segugus kunci, Ita menuju ke pondok itu, tersenyum.

*****

Bacaan Samsul terganggu dek bunyi enjin kereta yang mendekati tempatnya.

Samsul mengangkat kepalanya, tersenyum.

"Rajin betul si Ita ni buat OT."

Samsul memandang tepat ke sebelah kiri Ita sejurus Ita tiba di kaunter pemulangan kunci.

Ita menghulur gugusan kunci itu kepada Samsul.

"Anak ke adik?", Samsul cuba beramah.

Ita terdiam. Wajahnya berubah.



(adaptasi dari kisah sebenar)
...and there's more...

Wednesday, April 4, 2012

A Bouquet

Never once in my previous days that i received a bouquet for any occasions. Not even during my graduation let alone birthdays or anniversaries. Fresh flowers of course.
hope i didn't sound pathetic! ;)  )

I couldn't care less as i am not into. It is such a waste to spend on presents which can only last for what... a week?
which will end up in trash. It cost a fortune too!
Flowers are always at best when they are left blooming on their twigs.

I rather opt for artificial flowers. They are cheaper and most important, long lasting. They also can be beautifully arranged too.

Only yesterday i received  a bouquet of roses, white and red from my fellow students as a souvenir for assisting their program. It was OPS KAB. I felt good instead. Maybe that is the reason why people don't mind spending on fresh flowers! ;)

Thanks to milin, the program director for such a beautiful present!
And for make it into my 'first-to' list.
;) 
...and there's more...