Showing posts with label workplace. Show all posts
Showing posts with label workplace. Show all posts

Friday, April 6, 2012

"Anak ke adik?"

Ita selesai mengemaskini rekod pelajar baru mendaftar hari itu. Tetikus diarahkan ke ikon 'Save', diklik, kemudian mencari ikon pintu keluar.

"Are you sure to quit?"

Sistem memaparkan kekotak pengesahan. Ita memilih 'Yes'.

Matanya mengerling jam dinding di ruang hadapan.

"Masya Allah, dah nak maghrib.. macam mana boleh tak perasan ni!"

Ita menoleh sekeliling. Lengang. Dia keseorangan. Teman-teman sepejabat sudah pun pulang ke rumah. Kesibukannya membuatkan dia tidak menyedarinya. Dan itu sudah mejadi lumrah di musim pendaftaran pelajar baru.

Ita segera memberi arahan 'Shut down' kepada komputer. Selesai mengemas ruang kerjanya, Ita bergerak ke pintu keluar, mengunci pintu utama sebelum turun menuju kereta. Sudah menjadi rutin orang yang terakhir keluar pejabat, perlu mengunci pintu dan menyerahkan kunci di pondok pengawal.

******

Samsul membaca akhbar yang ada di hadapannya.

"Malaysia capai sasaran 41 emas".

"Hoh, paper zaman bila nih!", omel Samsul seorang diri.

Namun, akhbar itu terus ditatapnya bagi menghilangkan bosan. Jam di tangannya dilihat sekilas.

"Eh, baru 7.15, gelap macam dah maghrib!"

Petang gelap itu Samsul bertugas di Pintu Utara. Menunggu staff berkerja lebih masa menghantar atau mengambil kunci.

******

Ita tiba di pondok pengawal Pintu Utara dengan Kancilnya.

"Owh, En Samsul bertugas hari ini", kata Ita dalam hati, kebetulan Samsul itu memang dikenalinya kerana pernah berkursus bersama.

Menggenggam segugus kunci, Ita menuju ke pondok itu, tersenyum.

*****

Bacaan Samsul terganggu dek bunyi enjin kereta yang mendekati tempatnya.

Samsul mengangkat kepalanya, tersenyum.

"Rajin betul si Ita ni buat OT."

Samsul memandang tepat ke sebelah kiri Ita sejurus Ita tiba di kaunter pemulangan kunci.

Ita menghulur gugusan kunci itu kepada Samsul.

"Anak ke adik?", Samsul cuba beramah.

Ita terdiam. Wajahnya berubah.



(adaptasi dari kisah sebenar)

Wednesday, November 4, 2009

Parkir

Dahulu staf pejabat saya lebih kurang 30 orang sahaja. Kini sudah menginjak angka 80. Pertambahan hampir 3 kali ganda. Sudah tentulah bilangan kenderaan juga makin bertambah.Kawasan parkir di pejabat saya semakin sempit. Itu belum termasuk kenderaan pelajar yang tidak tahu menghormati parkir staff, kenderaan pelawat, staf jabatan lain dan sebagainya. Kawasan pembinaan berhampiran pejabat saya juga menyumbang punca kesesakan tempat letak kereta ini.


Namun begitu, masih terdapat dalam kalangan mereka yang memahami akan masalah ini hanya mementingkan diri sendiri."aku dapat park & tak susah nak keluar karang sudah... orang lain ape aku peduli!!" paradigma seperti itu memang sukar diubah.


Di bahagian tengah parkir terdapat deretan 3x2 kawasan parkir yang tersedia. Pada beberapa ketika, kawasan itu menjadi deretan 4x2 kerana kehabisan parkir. Ini kadang-kadang memberi masalah kepada orang yang meletakkan kenderaan di sebelah dalam parkir, menghadap pejabat kami. Kalau orang itu adalah saya, dan kereta saya menghadap pejabat pada ketika itu, sudah tentu lah saya tidak akan berjaya mengeluarkan kenderaan saya dari kawasan parkir. Maklumlah, bukannya cekap sangat memandu!Namun, memandangkan parkir sudah tidak ada, maka redha sajalah!


Apa yang membuatkan saya panas hati adalah mereka yang awal2 lagi membentuk deretan 4x2 itu walhal masih banyak lagi parkir kosong di bahagian dalam menghadap pejabat! Saya faham, mereka ini tidak mahu mengalami kesukaran untuk mengeluarkan kereta mereka tetapi kalau orang lain yang bermasalah.. tidak mengapalah! Perbuatan ini juga menyebabkan kesukaran untuk orang lain mengisi parkir bahagian dalam itu kerana kawasan laluan kereta semakin sempit. Pagi semalam, saya mengambil masa hampir 5 minit untuk meletakkan kereta di parkir bahagian dalam (yang ketika itu masih terdapat 5 kekosongan) disebabkan deretan kereta 4x2 itu. Sudah lah begitu, diperli pula(secara gurauan) oleh teman sepejabat "akhirnya, setelah ke depan ke belakang beberapa kali... berjaya juga ye kak am ye!"


Itu belum lagi saya bercerita tentang mereka yang men'double triple'kan parkir di bahagian belakang. Melihatnya sahaja sudah bikin saya sakit jiwa, macam hal keadaannya di kawasan Pantai Dalam. Bayangkan sahaja jika anda terpaksa keluar kerana kecemasan, dan 2 3 buah kenderaan menghalang laluan, apa perasaan anda ketika itu? Tetapi oleh kerana, mereka yang berbuat demikian itu, langsung tidak sensitif dengan soal sebegitu, maka, begitu lah jadinya!


Huh, kalau saya masih kanak-kanak, mungkin saya sudah ambil duit satu sen dan mencalarkan saja kereta-kereta itu!


Sedikit cadangan buat mereka yang hanya mementingkan diri sendiri ini
1) Datang awal! Pilih lah mana-mana parkir yang anda suka!


2) Jika berhajat membentuk parkir 4x2 itu, datanglah sedikit lewat! Pastikan parkir sebelah dalam terisi dahulu sebelum membentuk deratan tambahan itu! TAPI, FIKIR-FIKIRKAN... Jika anda tidak mahu disusahkan, percayalah, orang lain pun begitu juga!


3) Cari lah parkir lain. Di Blok C atau di sebelah bangunan Canselori, masih ada kekosongan parkir! Jauh? Senaman bagus untuk mengurangkan lemak! Jika anda tidak mahu kenderaan anda dihalang, percayalah, orang lain pun begitu juga!


4) Tidak boleh juga? Tak perlu berkerta ke pejabat! Jalan kaki atau naik motor sahaja lah!

Wednesday, August 19, 2009

Annoyed

i kinda annoyed when the policy-makers asked me "why the system do not allow this particular staff to apply for this and that?" 
or "why do that staff keep receiving the you-are-not-eligible-to-apply message thingy?"
 you know, things like that

comm'on!! 
the system is built based on the business rules!
 the policy that u people... determined it from the start! 
and u dare asking me why do the system blocked their application!??? 
be in my shoe! then you'll understand how annoying it is!

Wednesday, April 29, 2009

Diari Seorang Lelaki

hari ini aku ada mesyuarat tender
tak jauh, dekat bendahari jer
naik keta kang parking plak tak ader
so aku pun jalan kaki ajer

abes miting, aku balik jalan kaki
bukan jauh sangat pun bendahari ngan ict
peluh pun tak sempat menitik di dahi
tak sangka hari ni sesuatu telah terjadi

dari jauh aku nampak seorang gadis
dah tentu la wajahnya ayu dah manis
hati aku tiba-tiba menari twist
tanpa sedar air liur pun menitis

sempat pulak aku berangan
tau-tau dah sampai kayangan
dengan si dia gadis idaman
owh indahnya angan-angan

tiba-tiba, dia hampir & bersuara
"assalamualaikum, encik" itu katanya
dan-dan aku rasa 10 tahun muda
hati aku jadi berbunga-bunga

senyum di bibir jadi tak lekang
perut yang lapar tetiba kenyang
tidur malam terkenang-kenang
siang pulak terbayang-bayang

harap-harap buleh jumpa gadis itu lagi
memang lah aku nih tak sedar diri
tak ingat ke kat anak bini
kat rumah tu sentiasa menanti

ini secebis kisah dalam diari seorang lelaki
"dunia semata-mata" kata aku dalam hati
aku sekadar ingin berkongsi
sebab tu aku suruh tuan punye blog publish cite ni

sekian, selamat menghayati

p/s : bos, invoice saya anto kendian! TQ

Thursday, July 19, 2007

Puisi "Super-Duper" Stress

kelmarin...saya stress..
semalam.. saya sangat stress...
hari ini.. saya teramat-amat stress...

rasa tertekan
rasa macam nak belasah orang sampai pengsan
rasa macam tak best
rasa macam nak menangis
rasa macam hampeh
rasa air mata dah meleleh
rasa teraniaya
rasa serba tak kena
rasa macam nak pecat boss (hahaha bulehkah??)
rasa nak berambus
rasa geram
rasa macam-macam
rasa tak dihargai
rasa sakit hati
rasa sakit jiwa
rasa sakit segala-galanya

Journal journey

Hari pertama. Sedang berusaha sehabis baik untuk menuliskan sesuatu secara rutin. Moga-moga lebih istiqamah Alhamdulillah, dapat bonding d...